fbpx

הדיסנילנד של הקמעונאים – תערוכת יורושופ 2014

בתערוכה יורושופ 2014 יכלו קמעונאים לסקור את החידושים העתידיים בתחום ולשמוע על הטרנדים המובילים בעולם: החל מחנות קונספט לחולצות בלבד ועד חנות מיוחדת לחתן-כלה.

  • The Marker מדור עושים עסק
  • פב' 2014
  • ליאור קורן
יורושופ 2014 - מבט כללי

יורושופ 2014 – סיקור התערוכה, חידושים ורשמים.

בין ה-16-20 לפב', התקיימה כמדי שלוש שנים בדיסלדורף תערוכת Euroshop. זוהי התערוכה הגדולה והחשובה ביותר של תחום הקמעונאות, המושכת אליה מבקרים מכל העולם. התערוכה השתרעה על פני 16 אולמות, בשטח כולל של 107,000 מ"ר ובה על פי נתוני המארגנים 2036 מציגים מ-53 מדינות, אך רק שני מציגים מישראל. השנה ביקרו בתערוכה כ-105,000 איש.

התערוכה משמשת במה לכל עולמות הריטייל, החל במערכות מידוף, תשתיות קירור, קופות וכד', דרך עולם שלם של אביזרי תצוגה, חומרי גמר וחיפויים, מערכות בקרה וניהול ועוד.

מישראל הגיעו כמבקרים כמעט כל נציגי המגזר הקמעונאי, מבעלי ומנהלי רשתות וחנויות, דרך נותני שירותים שונים מתחום העיצוב והתכנון ועד ספקי ציוד מקומיים. זהו הביקור השלישי שלי בתערוכה, ועבורי, כמעצב ומקים מתחמים קמעונאיים זהו דיסנילנד של ממש.

בשנים קודמות פרצה מדי פעם טכנולוגיה חדשה ולא תמיד בשלה ששטפה את התערוכה (ממשקים אינטראקטיביים, מסכי תלת הממד, טכנולוגיות זיהוי קונה ומוצר וכו') שעל פי רב היו יקרות, לא נגישות בזמן הצגתן והסיטו את תשומת הלב מהיישומים המיידיים והשימושיים והפחות זוהרים שהוצגו בתערוכה. השנה, בצל שנות משבר עולמי, הגיעו המציגים לתערוכה מפוקחים, עם מוצרים ופתרונות בשלים וכפועל יוצא הרבה יותר פרקטיים, גרנדיוזיים פחות ומנסים בחלקם לתת מענה יעיל ומיידי למרחב הקמעונאי.

הפעם, כמעט בכל תחום שהוצג בתערוכה ניתן היה לראות שיפורים ברמות שונות בכל קטגוריה שהוצגה בתערוכות קודמות ושאיפה להפיכת המוצרים לנגישים וזולים יותר. כמו כן, במסגרת התערוכה התקיים כנס עיצוב בין-לאומי, עליו אפרט בהמשך.

להלן מספר דוגמאות בולטות לטעמי, מתוך אין ספור מוצגים:

קופה עצמית משודרגת – על אותו עקרון של אלו שכבר פגשנו בארץ ברשת שופרסל. קופות עצמיות אלו לא תפסו תאוצה ברשתות רבות, בין היתר בשל העובדה שהלקוח משמש כעובד קופה בפועל ללא תגמול, ובשל העובדה שהזרימה של המערכת לא תמיד מלאה. בתערוכה הוצג דור חדש של קופות שהם הבשלה של הטכנולוגיה הקיימת, ומציג את הכיוון העתידי של התחום. העקרון הבסיסי שבו פועלת הקופה דומה למדי, אך במקום לסרוק, רק מניחים את המוצרים על המשטח שהוא בתנועה מתמדת ומשמש גם משקל ברצף, כאשר המוצרים נסרקים באופן עצמאי תוך כדי תנועה. לאחר שהנחנו את המוצרים ואלו נסרקו ונעו לצידה השני של הקופה, כל שנשאר לעשות הוא לשלם במזומן או אשראי ולהכניס את המוצרים לשקית. המגבלה כרגע היא במספר הפריטים שניתן להזין למערכת כמגוון של כ-15,000, מן הסתם יגדל בקרוב.

הדור הבא של קופות בהפעלה עצמית

שינוי בעובי ובגובה המדף – שיפור משמעותי שידעו להעריך כל מי שהקימו חנות מזון. נכון להיום מערכות המידוף מתחילות מגובה של כ-15 ס"מ מהרצפה ועובי המדף כ-3 ס"מ. המערכת שהוצגה הנה בעובי של 1 ס"מ ומתחילה נמוך יותר, מה שמאפשר להוסיף מדף נוסף בכל שטח החנות. כלומר, על אותו שטח ניתן להוסיף כ-15% יותר במגוון המוצרים!

שינוי בעובי המדף

שיפורים במערכות הקירור – בעולם הקירור שהוא המורכב והיקר ביותר מבין מערכות החנות ותמיד יש צורך בייעול אנרגטי, לשיפור התצוגה וקלות התפעול והתחזוקה, בלטה באופן משמעותי חברת Arneg על מגוון הפתרונות שהציגה.

תוכנות מידול מתקדמות – כתוצאה של התקדמות טכנולוגית בתוכנות אלו, ניתן היה לראות משטחים מורכבים ותעוזה עיצובית שלא נראתה קודם ברמת מחיר וזמינות כזו.

שיפורים בכלי התכנון מאפשרים חופש עיצובי

שיפורים בכלי התכנון מאפשרים חופש עיצובי

חשמל – הרכיב המעניין ביותר היה הזנת מתח 220 וולט ותקשורת דרך פס צבירה. אלמנט זה היה קיים עד עתה לגופי תאורה בלבד, ומעתה יכול לשמש לצרכי תשתיות שונות, ואינו מחייב תכנון מוקדם או שינוי מורכב בכל נושא ההזנות. מהפכה!  מקווה שמכון התקנים לא יכשיל מערכת זו.

לדים משופרים – כמובן, איך אפשר בלעדיהם, שיפור בכל היבטי המערכות המוכרות כיום. מחיבור קל וחכם למערכות מידוף, דרך משטחי ענק גמישים לתצוגה גרפית מלאה למרחקים וכן שיפור והוזלה ניכרת בשילוב מסכים במתקני החנות.

חדשנות בתחום הלדים

יצרנים קטנים – הנגישות ליצרנים קטנים דרך הרשת הולכת ונהיית פשוטה משנה לשנה. ניתן היה לראות כמות גדולה של יצרני בוטיק מכל העולם נגישים בכל תחום, במחירים שווים לכל נפש עם אפשרות להזמנה של כמויות קטנות. למשל- יצרני אותיות שילוט מהמדהימים שראיתי מיפן, בובות פריקות לחנויות אופנה בעיצוב לפי הזמנה, אריגת שטיחים ממותגים מאיטליה ורבים אחרים.

טכנולוגיות אריגה מתקדמות

גימיקים – בתחום זה בלטה במיוחד מזרקה חדשנית, שיכולה תוך תזמון המתזים ליצור טקסט או אימג' המרחף באוויר לזמן קצר, וכן בלט השימוש הנרחב בחיישני הXBOX- לצורך יצירת ממשק אינטראקטיבי עם תצוגה בתנועה או אנימציה.

תצוגת טקסטים ואימג'ים על-ידי מזרקות מים יחודיות

Design&built  – נישה שהייתה שולית בארץ ובחו"ל, התפתחה והייתה לקטגוריה בפני עצמה של נותני שירותים מלאים. כלומר, חברה אחת שמטפלת בנקודת המכירה מהקונספט הקמעונאי דרך כל תהליכי עיצוב הפנים, התעשייתי והגרפי, ועד לייצור וההתקנה, כפרויקט מפתח. לי אישית, כדוגל בשיטה זו, נעם לראות שזו תופעה עולמית שהולכת ומתרחבת, ושחברות מסוג זה תופסות מקום כשחקני מפתח בתחום עיצוב מסחרי.

עיצוב מלון בהשראת Vegabond Styleהזכויות שמורות ל: The Water House at South Bund | צילום: פדרו פגנאוט

בכנס העיצוב שהתקיים במסגרת התערוכה נכחנו רק שני ישראלים. אני ממליץ מאד לכל מי שיבקר בתערוכה בעתיד לפנות זמן להרצאות העומק מפי בכירי השוק העולמי. מעבר לכל המרצים שהציגו פרויקטים מרשימים מאד מכל העולם וכן הצגת הזוכים בתחרות הפרויקטים במסגרת התערוכה, בלטה מאד חוזת הטרנדים הנחשבת כמספר אחת בעולם, גב' לי אדלקורט, ילידת הולנד שחיה בפריס. אדלקורט המוכרת גם בקרב חוגים מסוימים בישראל ואף אצרה תערוכה במוזיאון העיצוב בחולון, הציגה רעיונות קמעונאים שיבשילו בשנים הקרובות. היה מרתק ומעשיר לשמוע כיצד היא מגיעה לתובנות קמעונאיות תוך שילוב נתונים, דינמיקה תרבותית ואינטואיציה מפותחת, שמביאה אותה לידי תובנות פרקטיות עתידיות. מבין הדוגמאות הרבות אציין כי הדגימה את ההתפתחות של חנויות נישה במזון כגון חנות לחם או יין וכו' מול סופרמרקט, וכיצד באותו אופן תתפתח בנישת האופנה חנויות נישה לחולצות צווארון בלבד וכו' מול חנויות בגדים כלליות, כמענה לצורך קמעונאי שמתפתח לאיטו. מנגד הציגה התפתחות של איחוד שירותים לחנות אחת כגון חנות לחתונה למשל, שבה קונים גם החתן וגם הכלה יחד, לא רק פריטי לבוש, אלא את כל פריטי החתונה – החל ההזמנה ועד למפת השולחן באירוע, במטרה לתת מענה אמיתי לצרכי הלקוח.

לסיכום – בפגישותיי לקראת סיום התערוכה עם קמעונאים ישראלים, התחושה הייתה, להפתעתי, כי הם יצאו בידיים ריקות יחסית ופגשו מעט חידושים. לטענת חלק מהם המוצגים בתערוכה לא תמיד נראים במבט ראשון מתאימים לשוק הישראלי. התצוגה בתערוכה מספקת, לדעתי, רק את כלים שאיתם ניתן ליצור ולחדש תוך שילוב האלמנטים לצרכים המקומיים. כמות הידע המוצע בחמשת ימי התערוכה בהחלט מספקת השראה וכלים חדשים שבהחלט ישפיעו בזמן הקרוב על השוק המקומי, חלקם בעזרת התאמות, לוקליזציה ויצירתיות.