fbpx

טריקים עיצוביים שמושכים אתכם לחנויות

לא צריך לומר מילה כשזה נוגע למכירה של רהיט, בגד או מאכל. עיצוב חכם עם ריחות, הומור, משחק בגבהים ותנועתיות בחלל יכול למכור יותר ממה שאתם חושבים. מהיום מסתכלים אחרת על עיצוב חנויות.

  • בניין ודיור BVD
  • אפריל 2016
  • לימור קלר
אהבה - חנות קונספט לתיירים במרכז המבקרים בים המלח

מה גורם לנו להיכנס דווקא לחנות אחת, כשצמודה לה חנות דומה? ומה יגרום לנו כקונים להשתהות באותה חנות, ובסופו של דבר גם לשלוף את הארנק ולרכוש משם מוצר? אסתטיקה זה חשוב, אבל יש עוד מהלכים עיצוביים שאנחנו לא מודעים להם. בבסיס אותם מהלכים עומדת התפיסה כי יש לספק לקונה חוויה מקסימלית ופסיבית, כשהכול מובא בפניו והוא עושה את הבחירות שלו. ליאור קורן מ"קורן פתרונות חזותיים עיצוב מסחרי וחוויית קנייה" מסביר את החוויה תוך הסתכלות על שנות ה-80, אז בקבוקי המשקה של קוקה קולה לא היו מוצגים על מדפים אלא מתחת לדלפק המכירה של איש המכולת. כדי לרכוש אותם הלקוח היה נדרש להיות אקטיבי, ולבקש אותם. היום חשוב להציג את המוצר באריזה מתאימה, בצורה שתגרום לו להרגיש שקיבל תמורה טובה לכספו וכמובן, לא תגרום לו להרגיש מרומה. איך עושים את זה? הנה כמה סודות עיצוביים:

טיול בין עמדות ורצפה לא מבריקה (פרוייקט של קורן)
"אהבה" היא חנות המיועדת לתיירים, ומוכרת מוצרים שהקהל אמור לנסות אותם לפני השימוש. האתגר התכנוני היה לגרום למספר רב של תיירים שזמנם קצוב להיכנס לחנות, להבין את המוצר ולגרום להם תחושה שאם אכן רכשו אותו, שהם קנו מוצר טוב. לצורך כך יצרו המתכננים מסדרונות קטנים שאפשר לטייל ביניהם, ובכל עמדה נרשם אם היא מיועדת לאישה, לגבר, למבצעים או למוצרי יוקרה. גובה המדפים עלה כדי לא לגרום להם להתכופף, וכמות המוצרים ירדה רק לכאורה כדי לא לבלבל אותם. בשל מיקום החנות ליד הים, נכנסים לפעמים לקוחות שלבושים בבגדי ים ונועלים סנדלי חוף. כדי לא לגרום להם להרגיש שהם מלכלכים את הרצפה, נבחרה רצפה לא מבריקה.

מעגליות לעידוד התנועה
בחנות קונספט ומרכז מבקרים ל"ברא צמחים", חברה המייצרת תרופות טבעיות מצמחים, תוכננו שני אלמנטים דומיננטיים במרכז החלל כדי למשוך את העין – ומכאן גם את הרגליים – לתוכה. עיצוב האלמנטים כעצים מבוסס על עולם התוכן של החברה, ומעביר מסר של שילוב בין טבע לבין טכנולוגיות מתקדמות, ובכך מספר את הסיפור של המותג. הצורה המעוגלת שלהם והמיקום שלהם אחד ביחס לשני וביחס לשאר החנות – תוכננו כדי לעודד לקוחות לעבור ביניהם וסביבם. באופן טיפוסי המבקר מציץ לחנות, רואה את שני העצים, ובלי שהוא שם לב הוא כבר מטייל ביניהם ותוך כדי כך נחשף למוצרים המוצגים עליהם ולחנות כולה.

עמדה ביתית מתחלפת
בחנות רהיטי העץ "תומיק" יצרו קיר תצוגה למגוון הארוניות והשידות, המדמה פינה בבית. תפקידו של הקיר להעצים את חווית הקנייה ולאפשר ללקוחות להבין כיצד ייראו הפריטים בביתם. הקיר מהווה תצוגת קונספט מתחלפת בגובה העיניים, המושכת את הלקוח ומעצימה את חוויית הקנייה. "כשלקוח מגיע לבחור רהיט, קשה לו לדמיין כיצד ארונית תשתלב בבית שלו", אומרת המעצבת מיה מוסיוב, "באמצעות סטיילינג ואבזור הרהיט, תוספת גוף תאורה, ספרים ורקע יפה אנחנו מקבלים פינה ביתית נעימה ואסתטית, המאפשרת לו לקבל תמונה מדויקת. העיצוב לא נעשה באופן מכוון לייצר מכירות, אך בהחלט משפיע על החלטת הלקוח ומסייע לו בבחירה". תמר בעלת החנות מעידה, כי כל ארונית או שידה שהיא ממקמת בקיר זה, נמכרת מהר יותר: "אנשים נכנסים לחנות וישר מסתכלים על קיר התצוגה. מעבר לכך, הוא מכניס המון שיק וסטייל לחנות", היא מעידה.

הומור דרך הרגליים (פרוייקט של קורן)
איך מכניסים אופנה לסופרמרקט בלי לגרום לו להיראות זול ולהרחיק קונים? ב"חצי חינם" בהוד השרון יצרו קונטרסט לאזור המזון בסופר, כדי לגרום לאנשים להתעניין במתחם האופנה החדש. מצד אחד לא הגזימו ברמת העיצוב כדי לא לגרום לחוסר אמון במוצרים, ומצד שני העיצוב מוקפד אך עם הומור קל. כדי לעורר חיוך נתלו על הקיר דמויות מאוירות עם רגליים בתלת ממד. המחשבה שעמדה מאחורי המיצג הייתה ברורה ומודעת לעצמה: לא ניתן להשוות בין האופנה הזו לאופנת העילית בחנויות יוקרה.

חצי חינם הוד השרון - מתחם הלבשה וטקסטיל לבית

מחיצות נפלו, מוצרים הורמו (פרוייקט של קורן)
מוצרים המוצגים בתפזורת אמורים לשדר ללקוחות שהם טריים יותר, ולכן גם יקרים יותר. כדי לקדם את הרעיון הזה בחנות התבלינים "תמר", הורד מסך הזכוכית ממכלי התצוגה של הפיצוחים, וכך נוצרו גם יחסי האמון בין המוכר ללקוח (למרות שנלקחו בחשבון אי אילו "טעימות" בדרך). תאורת ניאון לבנה הוחלפה בתאורה שמתאימה לאוכל, מאחר שהיא מדמה נורת ליבון חמה, צהובה וממוקדת, כדי להוליך את העין למקום שיש בו אור. החלבה, שהיא מצרך שנקנה פחות, הועלתה לגובה העיניים בשל נראותם המרשימה של הגושים. גם שקי התבלינים הועמדו על סטנדים נמוכים, כשהם מורחקים מהרצפה, כי שלא יצטבר סביבם לכלוך והמקום ישדר אסתטיות וניקיון.

תבליני תמר - חנות תבלינים
תבליני תמר - חנות תבלינים

קיר מושך ותאים נוחים
בחנויות נטולות חלון ראווה, כמו kids mode בבני ברק, נבנה קיר קונספט ממש בכניסה כדי לרמוז על הקורה בתוכה ולמשוך את הלקוחות פנימה. הקיר מעוצב כך שיהיה קל לשלב בו פריטים, והוא משתנה בהתאם לקולקציות, לעונות ולמועדים שונים. גם בתאי המדידה הושקעה מחשבה, שכן תא מדידה נעים ונוח מאפשר ללקוח להקדיש את משך הזמן הדרוש לצורך ההבשלה והקנייה. ככל שיהיה ללקוח יותר נוח, כך הסיכוי לקנייה יגדל.

זורמים עם המשולש (פרוייקט של קורן)
​מיקום קטנטן ובעייתי בקניון עזריאלי לא ייאש אף אחד ב"פרש". המבנה המשולש של הפינה נשמר על ידי עיצוב שפורץ החוצה כמו חצוצרה או משפך הפוך, ולא נעשה ניסיון "לרבע" אותו בשיטות תכנוניות רגילות. הקיר הירוק הולך וגדל לקראת פתח הכניסה, הדלפק פורץ החוצה ומשדר אנרגיות, והלקוח מרגיש שנעשה מאמץ לבוא לקראתו, ונעצר לבדוק. האוכל במקום מתבשל במטבח האחורי, אולם כדי לחזק את עניין הטריות החרוט על דגלו של המקום, נתלו סירים ומחבתות, המעבירים תחושה של בישול טרי מקומי.

Fresh Kitchen - דוכן אקספרס בקניון עזריאלי