fbpx

עושים עסק: עיצוב חנויות ומתחמים קמעונאיים

הגידול בקניות אונליין מאלץ את החנויות הפיזיות "להמציא את עצמן מחדש", ולהציע ללקוח חוויה מושקעת ומתוכננת היטב שכדאי לצאת בשבילה מהבית.

  • בניין ודיור BVD [תוכן שיווקי]
  • יוני 2019
  • ראיון עם ליאור קורן
יוחננוף, סניף צומת חולון, קצביה[ צילום: אביב קורט ]

על היתרון של צוות רב-תחומי ושירות כולל ללקוח, חווית הקנייה ככלי להגדלת הפדיון, והתמודדות עם אתגרי הקמעונאות הפיזית בעידן הדיגיטלי.

מתחם אוכל מוכן ביוחננוף, סניף קרסו ת"אהשקעה בדקורציה היקפית ובטיפול ייחודי למעדניות, בנוסף שולבו בסניפים אזורי הסעדה | צילום: אביב קורט

ליאור קורן, בוגר עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. בתחילת דרכו עיצב מוצרים, ומתקני תצוגה, עם הזמן נמשך לתחום העיצוב הקמעונאי, בו מצא שהנטייה השיווקית שלו מוצאת ביטוי בעיצוב, ומניבה תוצאה ייחודית ואפקטיבית.

את חברת קורן הקים לפני כעשרים שנה, ולאחר צבירת ידע, נסיון ואמון מצד לקוחותיה עברה לטפל בעיצוב מלא של נקודת המכירה. כיום החברה מעצבת ומקימה מתחמי מכירה שונים, סופרמרקטים, חנויות נוחות, בתי מרקחת, חדרי כושר, חנויות קונספט, מרכזי מבקרים ועוד. בין לקוחותיה מותגים וקמעונאים מובילים בישראל.

חנות קונספט "סטימצקידס"עיצוב והקמת חנות דגל בקניון שרונים למותג המשלב ספרים ומשחקים.

החברה עובדת כ"קבלן מפתח" עבור הלקוח – עיצוב והקמת הפרויקט מרעיון עד ביצוע (פורמט Design&Built שקיים בחו"ל ופחות נפוץ בארץ), זאת מתוך הרצון לתת ללקוח תוצר דומה ככל האפשר ל"הבטחה" המגולמת בשלב ההדמיה והפרזנטציה, ועל-מנת להבטיח רמת ביצוע גבוהה. למעשה מתבצע אצלנו התהליך כולו – מגיבוש הקונספט הראשוני ובניית לייאאוט החנות, דרך כל היבטי העיצוב והתכנון, ניהול כל שלבי ההפקה והייצור עד ההתקנה בשטח. בהתאם לכך גובש המבנה הייחודי של החברה והפורמט הרב-תחומי של הצוות שמונה כיום מעל 20 אנשי מקצוע ביניהם אדריכלים, מעצבי פנים, מעצבים תעשייתיים, מעצבים גרפים, מנהלי פרויקטים וצוות לוגיסטי שעובדים יחד בשיתוף פעולה ליצירת מתחמי מכירה מוצלחים וייחודיים.

מתחם ירקות בבולמרקט, אור יהודההעיצוב כלל את כל מתקני התצוגה ומערכות המידוף | צילום: אביב קורט

מתחם קצביה בבולמרקט, אור יהודהחווית לקוח מושקעת בסניף שכונתי כמו ברשתות הגדולות | צילום: אביב קורט

הראייה הכוללת ניכרת היטב במתחמים של "קורן". כשעיצוב המתקנים נובע מהפלנוגרמה, הטיפול הגרפי משלים ומעצים את התלת-מימד של המתקן הפיזי, והכל נעשה תוך הבנה עמוקה של התנהגות לקוח בנקודת מכירה ולקיחה בחשבון של אילוצי התפעול של החנות, נוצר שלם הגדול מסך חלקיו. כמעצב תעשייתי ליאור רואה בחנות סוג של "מכונה" שמטרתה להנגיש מוצרים ללקוח בצורה יעילה ומיטבית, וכל רכיב בה חשוב לפעולה הכוללת. תשומת הלב ניתנת לא רק ל"לוק הכללי" אלא גם (ואף יותר מכך) ל"מטר האחרון" שם מתקבלות החלטות הרכישה של הלקוח. התוצאה היא שיפור של עשרות אחוזים בפדיון למטר של החנויות בהן מטפלת החברה, במקרים מסוימים אף מעבר מכך.

הקונספט העיצובי של קורן שם את חווית הקנייה גבוה במערך השיקולים. יש ערך גבוה למציאת ה"סיפור" הנכון שתומך את מכירת המוצר באותה הקטיגוריה. קל למכור גבינות במעדנייה שנראית כמו רחוב הולנדי עם תחנת רוח (כמו שנעשה למשל בסניף שרונים של רשת חצי חינם ובהמשך בסניפים נוספים), ועיצוב מתחם ירקות באוירת שוק איכרים מושקע מדברת אל הלקוח ונותנת לפירות ולירקות את הבמה הראויה.

מעדניית גבינות בחצי חינם, שרוניםעיצוב חוויתי ברוח אווירת רחוב הולנדי, שטח מכירה גדול סביב חדר קירור במרכז המתחם, הצלחת המתחם הביאה לביצוע חוזר שלו גם בסניפים נוספים.

בחברה מבינים גם שההתמצאות בחנות היא קריטית לחוויית הלקוח ולהגדלת נפח הקניה. סניף שרונים של חצי חינם, למשל, הוא מבנה רחב ממדים המחולק לקטגוריות רבות. האתגר שניצב בפני חברת 'קורן פתרונות חזותיים' בבואה לעצב פרויקט זה היה למצוא דרך לגרום ללקוח לעזוב את מחלקות המזון בסופרמרקט, ולעבור למתחמים אחרים כמו אופנה וטקסטיל, הממוקמים בכלל בקומה נפרדת. "דרך תחימת אזורים בתקרה הדגשנו את ההפרדה למחלקות, ובאמצעות שילוב חומרים וצבעוניות בתכנון הריצוף, נוצר תוואי הליכה מובנה ללקוח", מתאר קורן. "בנוסף, כדי לייצר נראות מזמינה של הקומה השנייה, עיצבנו תקרה ייחודית שניתן לראות כבר מהכניסה". בעיצוב הסניף גם הושם דגש על יצירת חוויית מושקעת, מכובדת ונעימה שמשתווה לתחושה של קניה בחנות בגדים מעוצבת.

חצי חינם, שרונים, קומת הלבשה וכלי ביתעיצוב התקרה מסקרן במבט מקומת הכניסה, מזמין לעלות מעלה ותורם לתיחום קטיגוריות. טיפול ייחודי בריצוף מתווה את מסלול הלקוח.

לטיפול דומה זכה המתחם של חברת 'אהבה' בקומראן, המשמש כחנות ייעודית לתיירים המבקרים בים המלח. "החנות תוכננה לקלוט בבת אחת לקוחות רבים שמגיעים לפרק זמן קצוב כך שההתמצאות הייתה עניין חשוב", אומר קורן. "דרך חלוקה לקטגוריות, שלטים בהירים והתוויית מסלול, אפשרנו ללקוח להסתובב בחנות באופן עצמאי ובקלות". בחנות גם שולבו מסכים עם תכנים התומכים את המותג, ואף הוכנס מתקן שזכה בפרס 'כוכב ישראל'– מסך שקוע בשולחן התצוגה, המקרין אינפורמציה אודות המוצרים שמניחים עליו.

אהבה, קומראןעיצוב פנים מחודש לחנות הדגל של חברת "אהבה" - חנות ייעודית לתיירים במרכז המבקרים בים המלח.

הגידול בקניות אונליין מאלץ את החנויות הפיזיות להשתפר, להתייעל ולהמציא את עצמן מחדש. הלקוח שהתרגל לרמה גבוהה של מחיר, שירות ונוחות, מצפה ללא פחות מכך בחנות רגילה, ואף יותר ומצפה לחוויה שכדאי לצאת בשבילה מהבית. תשומת הלב המושקעת כיום בעיצוב אתרים לא משאירה דבר ליד המקרה, וכך יש לטפל גם בחנות הפיזית – תכנון מדויק של חווית המשתמש, המשכיות ורצף הקנייה. בחנות הפיזית זה הרבה יותר מורכב בשל ריבוי הגורמים המעורבים (מיתוג, אדריכלות, עיצוב פנים וקונספט מכירה) שחייבים לעבוד בסנכרון מלא.

עיר דוד, חנות במרכז המבקריםחנות מזכרות ומתנות במרכז המבקרים בגן הלאומי עיר דוד.

ליאור והצוות מחפשים תמיד את הדבר הבא מבחינת חשיבה קמעונאית, ואוהבים לקחת פרויקט מתחום חדש, לעצב מתקן שעוד לא היה כמותו, למצוא טכנולוגיות וחומרים חדשים וכו' – האתגר והשינוי הוא חלק מה- DNAשל קורן. בשנה האחרונה החברה עוברת תהליך בנושא עיצוב בר-קיימא. הצוות עבר הכשרה בנושא, נבנתה ספריית חומרים ייחודית תוך חיפוש חלופות טובות יותר מבחינת חומרי הגלם, הצבעים והטכנולוגיות שאנו עושים בהן שימוש. השאיפה היא לנסות להטמיע חשיבה ירוקה בעיצוב חנויות, מה שתופס תאוצה בעולם וחשוב לקדם גם בארץ.

ליאור קורן וצוות החברהבהרמת כוסית לתחילת השנה, רבים בצוות עובדים איתנו שנים רבות, כסוג של משפחה.