fbpx

עיצוב חנויות ידידותי לסביבה – זה אפשרי!

רשתות קמעונאיות בעולם פועלות להפחתת טביעת הרגל שלהן בהיבטי בנייה ירוקה, חיסכון אנרגטי, הפחתת פסולת, צמצום בזבוז מזון ועוד. עיצוב ותכנון נכונים יתרמו לנושא – מעבר לחנויות קטנות במרכזי הערים, קידום מכירת תוצרת טרייה בתפזורת ושימוש בחומרים ירוקים.

  • The Marker
  • אוג' 2021
  • ליאור קורן
"בולמרקט" אור יהודהעיצוב: קורן פתרונות חזותיים, צילום: אביב קורט

למעלה מ-20 שנה אנחנו מעצבים, מתכננים ומבצעים חנויות ורשתות מסחריות, ומלווים את עולם הקמעונאות בהתמודדות עם אתגרים כגון מעבר לקניות און-ליין, שינויי רגולציה וכדומה. אנו מנסים למנף כל אתגר כזה להזדמנות עסקית. בהתמודדות עם משבר האקלים נמצאת הקמעונאות, ובפרט תחום המזון, בעין הסערה. לסופרמרקטים יש את מירב ההשפעה מבחינת צריכת אנרגיה למיזוג, תאורה ומקררים, פליטת גזים מופלרים ממערכות המיזוג, נסועה ומשלוחים, והחומרים המשמשים בעיצוב פנים החנות. מעבר לכך, למוצרים עצמם השלכות כבדות של זיהום סביבתי ופליטות גזי חממה באספקטים של ניצול משאבים, פסולת אריזות ופלסטיק, בזבוז מזון ובחירת סל המזון של הלקוח. גם לעיצוב ותכנון החנות יש משקל והשפעה – החל מהמיקום והגודל, דרך קביעת הקונספט השיווקי, תכנון מסלול הלקוח והפלנוגרמה ועד מערך התצוגה בחנות. ככל שהחנות גדולה כך גדלה השפעתה, ובהתאם האחריות של הקמעונאי. השינויים הנדרשים נתפשים לא פעם כניגוד אינטרסים עם השאיפה למכור יותר, ויש הנרתעים מההשקעה הכספית הנדרשת, אולם במבט על הנעשה בעולם נראה כי בטווח הארוך מדובר ב-win-win לקמעונאי, לצרכן ולכדור הארץ.

בעולם, כל השחקנים הגדולים כבר בפנים. לרשתות הגדולות יש תוכניות אסטרטגיות מרחיקות לכת בתחום הקיימות הנוגעות לניהול שרשרת האספקה, חסכון אנרגטי, אנרגיות מתחדשות, הפחתת אריזות ופלסטיק, צמצום בזבוז מזון, בנייה ירוקה, הערכת טביעת רגל של מוצרים ועוד. בארץ הנושא עודנו בחיתוליו וחסרה רגולציה מחייבת, אם כי החלת תקן בנייה ירוקה על מבני מסחר, החל במרץ 2022, תחייב את הקמעונאים להיערך בהתאם.

אז איך מתחילים? על קצה המזלג – אנחנו מלווים בשנים האחרונות תהליך מבורך של כניסת רשתות גדולות לתוך מרכזי הערים, בפורמט של חנויות קטנות שצורכות פחות אנרגיה, מזהמות פחות, חוסכות נסועה ומצמצמות צריכת יתר. אנחנו מצליחים, גם בחנויות מזון של מאות מטרים, ליצור אלטרנטיבה ראויה לצרכן ורווחית לקמעונאי, ולכלול את רב הקטיגוריות שיש בחנויות הגדולות – מחלקת פירות וירקות ראויה, מחלקות בשר וחלב, מעדניות ועוד. בעיצוב פנים החנות נעשה שימוש בחומרים איכותיים בעלי תקנים סביבתיים ככל שניתן, בדגש על עמידות גבוהה והפחתת בלאי, תוך מתן פתרונות למיתוג מתחלף (המפחית פסולת ממתקנים זמניים), תכנון תאורה יעיל אנרגטית ועוד. תכנון מקצועי ועתיר ניסיון של מתקני התצוגה, במיוחד אלו המיועדים לתוצרת טרייה הנמכרת בתפזורת (פירות וירקות, פיצוחים וכיו"ב), תורם לקידום מכירות של קטיגוריות אלו, תוך צמצום בזבוז מזון והפחתת אריזות.

הצוות בקורן עבר הכשרה בנושא הטמעת חשיבה מעגלית בתהליכי העבודה, אנחנו חברים במועצה לבנייה ירוקה, מצויים בקשר מתמיד עם ספקים לחיפוש חומרי גלם וטכנולוגיות חדשות, ומתעדכנים באופן שוטף לגבי מחקרים בנושא והתפתחויות בתחום. נשמח להנגיש לכם את הידע ולעמוד לרשותכם לפיתוח פתרונות ירוקים בעיצוב החנות ותכנון מערך המכירה, שיצעידו גם את העסק שלכם בכיוון הנכון.

לקריאה נוספת עמוד חנויות ירוקות באתר