fbpx

עיצוב חנויות מזון: כשהקנייה הופכת לחוויה

תכנון חכם של סופר תוך הקפדה על נקיון ותחזוקה יכולים להשפיע לא מעט על אופי הרכישה, שימור לקוחות לטווח הארוך וצמיחת העסק. קיימות לא מעט חברות שיכולות לשדרג כל חנות בהתאם לתקציב ולדרישות.

  • The Marker [תוכן שיווקי]
  • מאי 2021
  • אורי קריב וריבה שור
יוחננוף, סניף צומת חולוןצילום: אביב קורט

חוויית קנייה מוצלחת לא בהכרח מסתכמת ברכישת המוצר לשמו התכנסנו. אלמנטים כמו סידור נכון, תאורה נעימה ועיצוב חכם יכולים להשפיע לא מעט על האופן שבו חווה הלקוח את הקנייה ועל המוטיבציה שלו לחזור. על מנת לעצב מתחם מצליח יש להביא בחשבון פרמטרים רבים, כמו אוכלוסיית הלקוחות, המיקום, תוואי השטח ואף אילו מתחרים דומים קיימים באזור. בין החברות העוסקות בתחום: KOREN, בי סמארט ריטייל בע"מ ודריאל עיצוב סביבות מכירה.

חברת KOREN

קיימות מגוון דרכים לעידוד קנייה בחנויות מזון וסופרמרקטים, ביניהן מבצעים אגרסיביים ותחרותיים, שלטי ענק, מועדוני לקוחות ועוד. לצד אלו, ניתן בשנים האחרונות לראות יותר ויותר חנויות מזון מעוצבות ומתוכננות בקפידה המציעות חווית קנייה נעימה ונוחה, המאפשרת ללקוח לבצע קנייה נכונה ותורמת לגידול בהכנסות.

"באמצעות תכנון מקצועי של כל מטר בחנות ניתן להגיע לתוצאות אופטימליות", אומר ליאור קורן, הבעלים והמעצב הראשי של חברת KOREN, המתמחה בעיצוב ובהקמת מתחמי מכירה חווייתיים בעלי פדיון גבוה, ומלווה בשנים האחרונות את פעילותן של רשתות קמעונאיות גדולות כמו חצי חינם, יוחננוף ועוד. לדבריו, כדי לנצל באופן מקסימלי את פוטנציאל המכירה – חשוב לדעת שלמסלול הלקוח בחנות, מערכות התצוגה והמידוף, רוחב המעברים, עיצוב הקטיגוריות השונות, התאורה, וכו' יש חשיבות קריטית ליצירת חווית קנייה מוצלחת, לתפעול אופטימלי של החנות ולהגדלת הפדיון.

מחלקת ירקות בולמרקט אור יהודה[ צילום: אביב קורט ]

איך ניגשים לעבודה על עיצוב מתחמי מזון?
"אני מבחין בין קמעונאות כללית לקמעונאות מזון, בה נמכרים אלפי מוצרים עם חיי מדף קצרים, כמו פירות וירקות, בשר, חלב וכו'. אתגר זה מחייב תשומת לב רבה לנושא התפעול; כמה עגבניות ניתן לערום בלי לפגוע בטריות, איך לאפשר ניקיון, מיון ושינוע סחורה בתדירות גבוהה, תכנון נכון של שטחי האחסון והתפעול – לכל אלו חשיבות כלכלית-תפעולית גבוהה. זאת בשונה מחנויות ספרים או בגדים, שבהן לא באמת משנה אם המוצרים ימכרו בכל יום במשך העונה, ויש לטפל בעיקר בחוויית לקוח ובנראות.

"אנו שואפים ליצור חנויות נוחות, מגוונות, נקיות ונעימות שהעיצוב בהן מכוון לקהל היעד ומייצג היטב את המותג, ולאפשר לקמעונאי למכור היטב הודות לתפעול קל ומיטבי. עיצוב מקצועי של חנות יצמצם את הוצאות התפעול, הבלאי וכוח אדם, וימקסם את הפדיון למטר ואת חווית הלקוח. שיטת העבודה הייחודית שלנו היא שירות מלא לקמעונאי הכולל גיבוש קונספט, פלנוגרמה, תכנון אדריכלי, עיצוב ותכנון מלאים של מערך המידוף והתצוגה, עיצוב גרפי, ייצור, פיקוח והתקנה בשטח. כאשר כל אנשי המקצוע עובדים יחד תחת חברה אחת ניתן להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

"חווית הקנייה מורכבת מסך כל תהליך הקנייה בחנות", ממשיך קורן. "מה הלקוח רואה בכניסה לחנות שמזמין אותו פנימה, רוחב המעבר שיאפשר לו לקנות בקלות גם בשעת עומס, האם הסחורה מוארת היטב ומוצגת כראוי, הרצף בין הקטגוריות, המגוון, כמות הקופות, האם המדפים מלאים דיים, והאם החנות נקייה ונעימה. על כל אלו להתאים לרוח הרשת, ערכי המותג ורמת התמחור".

עיצוב החנות יכול לקדם תזונה בריאה והגנה על הסביבה. למשל – קידום קטיגוריות מזון טרי כמו פירות וירקות, ויצירת מתחמי מכירה בתפזורת המפחיתים אריזות ובזבוז מזון. "כשחנויות קטנות במרכזי הערים עושות זאת באופן מקצועי, גם הקמעונאי וגם הלקוח מרוויחים".

בעזרת אילו מדדים אתם בוחנים את ההצלחה של התהליך בשטח?
"לפי שרידות החנויות לאורך זמן. אני רואה חנויות יפות שלא ישרדו, וזה ניכר בכמות השינויים שנעשים בהן בשנה-שנתיים הראשונות. בחנויות שאנו מבצעים לרוב לא נעשים שינויים מהותיים לאחר ההקמה, כיוון שכל הפרמטרים נלקחים בחשבון מראש. מדדים נוספים: דיווחי הקמעונאים והספקים על עליה בפדיון, פתיחת סניפים נוספים, ויישום עיצוב מוצלח למקומות אחרים ברשת".

איך הגידול באונליין, בעיקר בשנת הקורונה, השפיע על החנויות הפיזיות?
"הגידול באונליין עודד חנויות פיזיות להשקיע בשיפור האטרקטיביות שלהן, כדי שלא לאבד נתח שוק. אנו מעורבים כיום בתהליכי פיתוח של קמעונאים וחברות שמטמיעים מערכות מתקדמות ואמצעים דיגיטליים בניסיון לשלב בין האונליין לחנויות. סביר שבעתיד הקרוב נראה יותר דיגיטציה בחנויות – קופות חכמות, כובשי מדף דיגיטליים, תשלומים נוחים בשטח, תקשור מבצעים, מסכים, ועוד. להערכתי, החנויות הפיסית יתמקצעו בכל הפרמטרים ויהוו אלטרנטיבה נחשקת לאונליין".

בהמשך הכתבה מוצגות חברות נוספות בתחום, בראש העמוד קישור לכתבה המלאה.