הגידול בקניות אונליין מאלץ את החנויות הפיזיות "להמציא את עצמן מחדש", ולהציע ללקוח חוויה מושקעת ומתוכננת היטב שכדאי לצאת בשבילה מהבית.
על היתרון של צוות רב-תחומי ושירות כולל ללקוח, חווית הקנייה ככלי להגדלת הפדיון, והתמודדות עם אתגרי הקמעונאות הפיזית בעידן הדיגיטלי.
ליאור קורן, בוגר עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. בתחילת דרכו עיצב מוצרים, ומתקני תצוגה, עם הזמן נמשך לתחום העיצוב הקמעונאי, בו מצא שהנטייה השיווקית שלו מוצאת ביטוי בעיצוב, ומניבה תוצאה ייחודית ואפקטיבית.
את חברת קורן הקים לפני כעשרים שנה, ולאחר צבירת ידע, נסיון ואמון מצד לקוחותיה עברה לטפל בעיצוב מלא של נקודת המכירה. כיום החברה מעצבת ומקימה מתחמי מכירה שונים, סופרמרקטים, חנויות נוחות, בתי מרקחת, חדרי כושר, חנויות קונספט, מרכזי מבקרים ועוד. בין לקוחותיה מותגים וקמעונאים מובילים בישראל.
החברה עובדת כ"קבלן מפתח" עבור הלקוח – עיצוב והקמת הפרויקט מרעיון עד ביצוע (פורמט Design&Built שקיים בחו"ל ופחות נפוץ בארץ), זאת מתוך הרצון לתת ללקוח תוצר דומה ככל האפשר ל"הבטחה" המגולמת בשלב ההדמיה והפרזנטציה, ועל-מנת להבטיח רמת ביצוע גבוהה. למעשה מתבצע אצלנו התהליך כולו – מגיבוש הקונספט הראשוני ובניית לייאאוט החנות, דרך כל היבטי העיצוב והתכנון, ניהול כל שלבי ההפקה והייצור עד ההתקנה בשטח. בהתאם לכך גובש המבנה הייחודי של החברה והפורמט הרב-תחומי של הצוות שמונה כיום מעל 20 אנשי מקצוע ביניהם אדריכלים, מעצבי פנים, מעצבים תעשייתיים, מעצבים גרפים, מנהלי פרויקטים וצוות לוגיסטי שעובדים יחד בשיתוף פעולה ליצירת מתחמי מכירה מוצלחים וייחודיים.
הראייה הכוללת ניכרת היטב במתחמים של "קורן". כשעיצוב המתקנים נובע מהפלנוגרמה, הטיפול הגרפי משלים ומעצים את התלת-מימד של המתקן הפיזי, והכל נעשה תוך הבנה עמוקה של התנהגות לקוח בנקודת מכירה ולקיחה בחשבון של אילוצי התפעול של החנות, נוצר שלם הגדול מסך חלקיו. כמעצב תעשייתי ליאור רואה בחנות סוג של "מכונה" שמטרתה להנגיש מוצרים ללקוח בצורה יעילה ומיטבית, וכל רכיב בה חשוב לפעולה הכוללת. תשומת הלב ניתנת לא רק ל"לוק הכללי" אלא גם (ואף יותר מכך) ל"מטר האחרון" שם מתקבלות החלטות הרכישה של הלקוח. התוצאה היא שיפור של עשרות אחוזים בפדיון למטר של החנויות בהן מטפלת החברה, במקרים מסוימים אף מעבר מכך.
הקונספט העיצובי של קורן שם את חווית הקנייה גבוה במערך השיקולים. יש ערך גבוה למציאת ה"סיפור" הנכון שתומך את מכירת המוצר באותה הקטיגוריה. קל למכור גבינות במעדנייה שנראית כמו רחוב הולנדי עם תחנת רוח (כמו שנעשה למשל בסניף שרונים של רשת חצי חינם ובהמשך בסניפים נוספים), ועיצוב מתחם ירקות באוירת שוק איכרים מושקע מדברת אל הלקוח ונותנת לפירות ולירקות את הבמה הראויה.
בחברה מבינים גם שההתמצאות בחנות היא קריטית לחוויית הלקוח ולהגדלת נפח הקניה. סניף שרונים של חצי חינם, למשל, הוא מבנה רחב ממדים המחולק לקטגוריות רבות. האתגר שניצב בפני חברת 'קורן פתרונות חזותיים' בבואה לעצב פרויקט זה היה למצוא דרך לגרום ללקוח לעזוב את מחלקות המזון בסופרמרקט, ולעבור למתחמים אחרים כמו אופנה וטקסטיל, הממוקמים בכלל בקומה נפרדת. "דרך תחימת אזורים בתקרה הדגשנו את ההפרדה למחלקות, ובאמצעות שילוב חומרים וצבעוניות בתכנון הריצוף, נוצר תוואי הליכה מובנה ללקוח", מתאר קורן. "בנוסף, כדי לייצר נראות מזמינה של הקומה השנייה, עיצבנו תקרה ייחודית שניתן לראות כבר מהכניסה". בעיצוב הסניף גם הושם דגש על יצירת חוויית מושקעת, מכובדת ונעימה שמשתווה לתחושה של קניה בחנות בגדים מעוצבת.
לטיפול דומה זכה המתחם של חברת 'אהבה' בקומראן, המשמש כחנות ייעודית לתיירים המבקרים בים המלח. "החנות תוכננה לקלוט בבת אחת לקוחות רבים שמגיעים לפרק זמן קצוב כך שההתמצאות הייתה עניין חשוב", אומר קורן. "דרך חלוקה לקטגוריות, שלטים בהירים והתוויית מסלול, אפשרנו ללקוח להסתובב בחנות באופן עצמאי ובקלות". בחנות גם שולבו מסכים עם תכנים התומכים את המותג, ואף הוכנס מתקן שזכה בפרס 'כוכב ישראל'– מסך שקוע בשולחן התצוגה, המקרין אינפורמציה אודות המוצרים שמניחים עליו.
הגידול בקניות אונליין מאלץ את החנויות הפיזיות להשתפר, להתייעל ולהמציא את עצמן מחדש. הלקוח שהתרגל לרמה גבוהה של מחיר, שירות ונוחות, מצפה ללא פחות מכך בחנות רגילה, ואף יותר ומצפה לחוויה שכדאי לצאת בשבילה מהבית. תשומת הלב המושקעת כיום בעיצוב אתרים לא משאירה דבר ליד המקרה, וכך יש לטפל גם בחנות הפיזית – תכנון מדויק של חווית המשתמש, המשכיות ורצף הקנייה. בחנות הפיזית זה הרבה יותר מורכב בשל ריבוי הגורמים המעורבים (מיתוג, אדריכלות, עיצוב פנים וקונספט מכירה) שחייבים לעבוד בסנכרון מלא.
ליאור והצוות מחפשים תמיד את הדבר הבא מבחינת חשיבה קמעונאית, ואוהבים לקחת פרויקט מתחום חדש, לעצב מתקן שעוד לא היה כמותו, למצוא טכנולוגיות וחומרים חדשים וכו' – האתגר והשינוי הוא חלק מה- DNAשל קורן. בשנה האחרונה החברה עוברת תהליך בנושא עיצוב בר-קיימא. הצוות עבר הכשרה בנושא, נבנתה ספריית חומרים ייחודית תוך חיפוש חלופות טובות יותר מבחינת חומרי הגלם, הצבעים והטכנולוגיות שאנו עושים בהן שימוש. השאיפה היא לנסות להטמיע חשיבה ירוקה בעיצוב חנויות, מה שתופס תאוצה בעולם וחשוב לקדם גם בארץ.