fbpx

שילוב מותגים בנקודות המכירה – ניגוד אינטרסים או הזדמנות עסקית?

חנויות ורשתות ניצבות בפני דילמה האם לאפשר תצוגה למותגים הנמכרים ברשת, ואם כן איך לא לפגוע בנראות שלהן.

  • אוגוסט 2013
  • ליאור קורן
יצוג חברת עלית בקטגוריית חטיפים בסניף חצי חינם

לשילוב נראות המותגים יש מספר יתרונות בולטים: תנאי סחר עדיפים, סיוע במימון חלקי של ההקמה, תרומה של ידע והבנה של הספק בקטגוריה, חיזוק וביסוס הקשר עם המותג, ובמידת הצורך חיזוק הקטגוריה בעיני הצרכן.

התייחסות ליתרונות בלבד ומתן יד חופשית לחברות גרמה במקרים רבים לנזק לקמעונאי כאשר צרכי המותגים השתלטו על נקודת המכירה והזהות של הקמעונאי נטמעה בבליל של מתקנים ממתוגים תוך חוסר התייחסות להשלכות למרחב השלם. זאת בעיקר בשל חוסר הידע, לעיתים, של הקמעונאי למקסם את התועלת שברצון המותג להשקיע ועל ידי ניהול לקוי של מהלך התכנון והעיצוב.

מתחם של חברת ניסקו בתוך רשת חשמל ישיר לצרכי חשמל וכלי עבודה

בעת תכנון חנות או רשת כללית שאינה חנות מותג, יש לקחת בחשבון את היתרונות שבשיתוף החברות כחלק בלתי נפרד מתכנון החנות. שיתוף פעולה נכון יכול להשיג תוצאות מרשימות לשני הצדדים והוא תקף בכל תחום, מזון, פארם, DIY, ספורט וכו'.

היום, יותר מבעבר לחברות ולקמעונאים כח שווה בנקודת המכירה. בעיני הצרכן, מוצר ממותג, ברב המקרים, אינו חשוב יותר מהחנות עצמה, כל עוד זו נתפשת בעיניו כמקצועית ואמינה.

שמירה על חזות אמינה ומקצועית של החנות תוך שילוב מותגים מובילים בקטגוריות השונות, יכול להיות רווחי ומועיל לשני הצדדים ולתרום לחווית הלקוח. השלב הראשון הוא תכנון ועיצוב מלאים של החנות שלוקח בחשבון את כל הצרכים התפעוליים והמכירתיים של המתחם, לרבות ערכי מותג ברורים. בשלב השני שילוב המותגים השונים באופן המובנה וברוח העיצובית שנקבעו מראש.

באופן כללי, אני דוחה תוספת מאוחרת של סטנדים קבועים, אלו לרוב טלאים תופסי מקום שנוספו למתחם כתוצאה מחוסר חשיבה מקדים. מיתוג קבע יכול להתבצע בשני אופנים, הבסיסי על ידי השכרת שטחים גרפיים על גבי המתקנים לתקופות שונות כאשר התשלום עבור כל מטר נקבע מראש, אולם שילוב אמיתי של המותג לוקח בחשבון את רב צרכיה של נקודת המכירה הספציפית עם תכנון מבנה מותאם והתאמתו לחנות תוך התייחסות להשלכות על מסלול ההליכה, פלנוגרמה והשפעתה על שאר התצוגה.

מגוון הפתרונות תלוי שטח ומיקום, החל ממערך מידוף נקודתי דרך מתקן יעודי למותג כגון במות ותצוגות חוץ מדף ועד ל"חנות בתוך חנות".

ייצוג של מטרנה בקטיגוריית מוצרי תינוקות בסניף חצי חינם

במקרים בהם חברת המותג יוזמת את המהלך, כדי שמתקן הקבע יצלח ויביא התועלת, יש צורך בתכנון מערכת תצוגה מודולארית, המאפשרת התאמה קלה לחנויות שונות, תוך התייחסות לצרכים התפעוליים המקומיים ולעיתים אף תוך התגמשות בערכי הליבה כגון צבע ופלנוגרמה.

בין אם יוזמת המהלך הוא הקמעונאי או חברת המותג, הדרך היחידה לייצר שיתוף פעולה ארוך ופורה הוא על ידי ניהול נכון של שלבי התכנון, העיצוב וההקמה תוך התייחסות לצרכי שני הצדדים.

לשם ייצוג נכון של מותג בנקודות מכירה נדרשים מקצועיות, הבנה שיווקית ונסיון. מעבר להתאמה למוצרים עצמם ומה דרוש לתצוגה מיטבית שלהם, יכולים לבוא ערכיו המותג מבחינה רעיונית, ועיצובית לידי ביטוי בצורניות ובצבעוניות של המתקן באופן שישיג בולטות אמיתית שלו במתחם, יהיה מזוהה באופן מובהק ויתקשר למרחוק. שילוב נכון של עיצוב פנים, עיצוב ותכנון מערך התצוגה, ועיצוב גרפי ישיגו תוצאה מרשימה ומוצלחת שתגדיל את מכירות המותג (וכמובן הרשת) באופן ניכר.