עיצוב חנויות ידידותי לסביבה – זה אפשרי! בואו נעשה את זה יחד. 

אנו מעצבים ומתכננים חנויות מעל 20 שנה, ומלווים לאורך השנים את הקמעונאים ובעלי העסקים בהתמודדויות מול אתגרים משתנים תוך נסיון למנף כל אתגר להזדמנות עסקית. בהתמודדות עם משבר האקלים נמצאות החנויות והרשתות, ובפרט קמעונאות המזון, בעין הסערה. לרשתות הגדולות יש השפעה רבה מבחינת צריכת אנרגיה למיזוג, תאורה ומקררים, פליטת גזים מופלרים ממערכות המיזוג, נסועה ומשלוחים, והחומרים המשמשים לעיצוב החנויות. גם למוצרים השונים יש השלכות כבדות של ניצול משאבים, זיהום סביבתי ופליטות גזי חממה. 

לרשתות הגדולות בעולם יש בעשור האחרון תוכניות אסטרטגיות נרחבות בתחום הקיימות, הנוגעות לניהול שרשרת האספקה, חסכון אנרגטי, מעבר לאנרגיות מתחדשות, בנייה ירוקה, הפחתת אריזות ופלסטיק, צמצום בזבוז מזון, הערכת טביעת רגל של מוצרים ועוד. העמידה ביעדים נמדדת, מבוקרת ומדווחת.

בארץ, הנושא בחיתוליו וחסרה רגולציה מחייבת. עם זאת, מודעותה צרכנים לנושאי סביבה ובריאות עולה, וכך גם הציפייה מחברות לאחריות תאגידית - תחום קרנות ה-ESG (אחריות תאגידית, חברתית וסביבתית) תופס תאוצה בקרב משקיעים בחו"ל ולאחרונה גם בארץ. בנוסף, תקן בנייה ירוקה נכנס כמחייב גם במבני מסחר (החל ממרץ 2022). כל אלו מחייבים חנויות ורשתות לפעולה.

השינויים הנדרשים נתפשים כניגוד אינטרסים עם השאיפה למכור יותר, או נראים כדורשי השקעה ומאמץ - אולם במבט על הנעשה בעולם נראה כי בטווח הארוך מדובר ב-win-win לקמעונאי, לצרכן ולכדור הארץ. חלק מהשינויים ניתן לקדם בעיצוב ותכנון החנות, באמצעים כמו גיבוש הקונספט השיווקי, תכנון הלייאאוט והפלנוגרמה, מערך התצוגה והשילוט, אמצעי קידום מכירות שונים, והנגשת ידע לצרכן. 

דוגמאות להתערבויות אפשריות בחנויות שיש לצידן הזדמנות עסקית, ופוטנציאל רווח:

 מיקום וגודל החנות - תכנון מקצועי של חנויות קטנות במרכזי הערים יכול להוות אלטרנטיבה רווחית לצרכן ולקמעונאי - לחסוך שכירות, חשמל וארנונה, לצמצם נסועה, וכד'. אנו מנוסים בתכנון חנויות כאלו, ומצליחים ליצור בהן חווית קניה מוצלחת, ולכלול את רב הקטיגוריות שיש בחנויות הגדולות - מחלקת פירות וירקות, בשר, חלב, מעדניות ועוד.
>  בנייה ירוקה - בחירת מערכות קירור, תאורה, ומיזוג תוך תשומת לב לחסכון אנרגטי, מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה בעיצוב החנות ועוד. 
>  צמצום בזבוז מזון - תכנון מערך תצוגה למניעת פחת, ניהול של פגי תוקף, תכנון מבצעים לעידוד קנייה נכונה במקום צריכת יתר, העברת מוצרים לתרומה במקום לפסולת ועוד.
 הפחתת פסולת - תכנון מראש של אפשרויות לשילוט מתחלף, אפשרות לייצוג מותגים מתחלף, והחלפת מחירונים ומבצעים, במקום הוספת מתקני קד"מ זמניים מפלסטיק קרטון או מתכת.
 הפחתת אריזות - למעט פירות וירקות ניתן למכור בתפזורת גם פיצוחים ותבלינים, קטניות, דגנים, חמוצים ועוד. בעולם נמכרים גם חומרי ניקוי, מים מינרליים, חלב, שמן ועוד בכלים רב פעמיים או במילוי כלים שהצרכן מביא מהבית. 
>  פירות וירקות מכוערים - מכירה מוזלת של תוצרת חקלאית שלא נמכרת בחנויות בגלל סטנדרט צורה גודל או צבע ומושלכת לפח. תמחור מתאים, מערך תצוגה ייעודי ומיתוג נכון יכולים לאפשר לאוכלוסיות חלשות להנות מהתוצרת, להגדיל את הרווח של הקמעונאי, ולצמצם נזק סביבתי.
 הפחתת שימוש בפלסטיק חד פעמי - צמצום פסולת אריזות, שקיות, קופסאות וכלים חד פעמיים.

צוות החברה עבר הכשרה בעקרונות בנייה ירוקה וחשיבה מעגלית, אנו חברים במועצה לבנייה ירוקה, נמצאים בקשר מתמיד עם ספקים לחיפוש חומרי גלם וטכנולוגיות חדשות, ומתעדכנים בשוטף במחקרים והתפתחויות בתחום.
נשמח לעמוד לרשותכם בפיתוח פתרונות בעיצוב ותכנון החנות, שיצעידו גם את העסק שלכם בכיוון הנכון. 

לקריאה נוספת ראה:
הרצאה של ליאור קורן בנושא בכנס הקמעונאות 2020, וכתבה על קיימות בסופרמרקטים שהתפרסמה במגאזין LEGIT