fbpx

שיכור ולא מיין – ביקור במתחם יין מעוצב

שיפוץ מורכב וארוך הוליד מתחם יקב צפוני שמנסה לחזק את מה שכל ישראלי רוצה להרגיש כשהוא שותה יין: גם ישראל וגם אירופה בשלוק אחד.

  • בניין ודיור
  • יולי 2013
  • רותם פלאצ'י

מבנה היסטורי שהוקם כבר ב-1925 ושימש כמפעל בשמים וכסליק של "ההגנה", הוסב לאחר קום המדינה למרכז המבקרים של "יקבי בנימינה" ועם השנים נוספו למבנה טלאים טלאים של אגפים שונים והרחבות שהפכו את המקום למוזנח ולא מאורגן גרמו לו לאבד מאופיו היסטורי. בהחלטה ארגונית חדשה נקבע כי המתחם כולו יעבור חידוש ושיקום וכך, במסגרת השיפוץ נהרסו חלקית אזור פנים המבנה, בוטלו עמודים מיותרים וחוזקו הקירות והגג, שופץ המרתף ולמעשה נעשתה מתיחת פנים למתחם כולו – החל במרכז המבקרים, דרך חנות קונספט מעוצבת ועד לחללים המרווחים שהוסבו לאולמות אירועים ובית קפה.

כאשר קיבל לידיו המעצב ליאור קורן את ביצוע המשימה הוא הוביל את תהליך העיצוב יחד עם צוות העובדים במקביל לתהליך הבנייה תוך דגש על פונקציונאליות החללים וחווית הזרימה של הלקוח במקום ורק לאחר מכן התמקד בפרטי העיצוב הקטנים. חנות היינות והמשקאות מוקמה במרכז המבנה וזכתה לעיצוב מרווח ומוקפד, עמוד שהפריע בחלל קודם לכן הוסר וסביב העמודים הנותרים הוצבו מדפים שיוצרים חלוקה לאזורים לפי סדרות היינות. המגבלה שיצרו פתחי האוורור בתקרה נפתרה באמצעות חיפוי מעניין ונברשות ברזל במראה עתיק שמושכות את תשומת הלב ומעניקות תאורה חמה לחלל. אזור אחר בחנות, שמיועד למכירת משקאות אלכוהוליים, הואר בתאורה בהירה וקרירה שיוצרת אבחנה בין אזור היינות ולבין אזור המכירה של משקאות אלכוהוליים אחרים.

במסגרת השיפוץ נוסף למרכז המבקרים גם אולם אירועים, שבנייתו היוותה אתגר נוסף; כדי להתגבר על גובה התקרה הנמוכה הותאמו לוחות עם דוגמא מעניינת והתקרה נבנתה בשכבות שיוצרות תחושת עומק וכדי לנטרל את התחושה של החלל הסגור נוספו גם חלונות ויטראז' מלאכותיים עם אפשרות שליטה בעוצמת התאורה שלהם בהתאם לשעת האירוע.

כדי לספק מענה מתאים למגוון האורחים הוחלט על יצירת אווירה אירופאית שתמשיך לשדר גם תחושה של מקומיות ונגישות. אותו שילוב בין העיצוב הישראלי לאירופאי התאפשר הודות למיקום היקב בדרום הכרמל – באזור שכולו מוקף ירוק, עץ טבעי וצבעים חמים – וכך גם פלטת הצבעים החומים מתכתבת עם החוץ ובריקים בהירים משתלבים בצורה נעימה שמתאימה לנוף. בפנים, לעומת זאת, מצפה למבקר הפתעה כשהוא נכנס לחלל סגור שמחופה בעץ כהה, חביות יין גדולות, בקבוקי יין שחורים וחלונות זכוכית צבעוניים.

עכשיו רק נותר לחכות ולראות מה יגידו המבקרים במקום.