fbpx

חוויה לכל החושים: דגשים ומגמות בעיצוב חנויות מזון

ליאור קורן, בעלים ומנכ"ל KOREN, מסביר איך עיצוב סופרמרקט או חנות קטנה יכול לקדם תזונה בריאה והגנה על הסביבה, ואיך יוצרים חווית קנייה ברמה של חנות מתמחה עבור הלקוחות

  • הארץ Labels [תוכן שיווקי]
  • אפריל 2022
  • ליאור קורן
ליאור קורן | בעלים ומנכ"ל KOREN[ צילום: אביב קורט ]

עיצוב ותכנון של כל חנות פיזית מתבסס על יצירת פלנוגרמה מקצועית שתציג מגוון מוצרים אופטימלי ותנצל היטב את רצפת המכירה, תוך יצירת מסלול לקוח נח והתמצאות קלה. עיצוב החנות צריך לייצג באופן מיטבי את ערכי המותג, ולהציע חווית קניה שמצדיקה יציאה מהבית, משאירה טעם טוב ויוצרת נאמנות לקוחות. תחום קמעונאות המזון, או באופן רחב יותר FMCG (הכולל גם חומרי ניקוי, טיפוח וכו'), הינו מורכב במיוחד, בעל מאפיינים ייחודיים ועתיר אילוצי תפעול, לדוגמה: ריבוי הפריטים בחנות (SKU) והצורך לחלקם לקטגוריות שיאפשר התמצאות ורצף קניה הגיוני, אורך חיי המדף המוגבל של חלק גדול מהמוצרים המחייב שילוב של מערכות קירור, תצוגה, ומידוף ייעודיות.

חצי חינם, מעדניית גבינות | עיצוב וביצוע: KOREN[ צילום: אביב קורט ]

על מנת שחנות תשרוד ותצליח יש למקסם את ביצועי רצפת המכירה, כך שנאפשר לקמעונאי להציע חוויה טובה ומגוון גדול גם בחנות קטנה יחסית, כדי שהלקוח ימצא בה מענה רחב ככל האפשר. בנוסף, חנויות מזון חייבות להיות קלות לניקוי ותחזוקה, ולאפשר תשתית ראויה לאחסון ותצוגת מוצרי מזון והן כפופות לרגולציה מצד משרד הבריאות, רישוי עסקים ועוד.

בסופרמרקטים, מינימרקטים וגם בחנויות קטנות במרכזי הערים, נדרש כוח אדם רב יחסית. תכנון מקצועי יתרום ליעילות העבודה ועשוי לסייע בחסכון בעובדים. תחום קמעונאי זה ידוע כבעל נפח מכירה גדול עם שולי רווח נמוכים ותחרותיות רבה, כך שעיצוב ותכנון מקצועיים של החנות הם קריטיים להצלחתה.

קניה נכונה במקום צריכת יתר

כבכל תחום, גם בקמעונאות מזון ניתקל לא פעם במבצעים אגרסיביים המעודדים צריכת יתר (1+1, השני ב-50% וכד'), וכשמדובר במוצרים עם תוקף קצר התוצאה תהיה לא פעם בזבוז מזון ונזק סביבתי וכלכלי. אבל אפשר גם אחרת: בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר חנויות מזון מעוצבות ומתוכננות בקפידה בעלות ביצועים עסקיים מעולים המציעות ללקוח חווית קניה נעימה ונוחה, ומאפשרות לו לבצע קנייה נכונה ומדויקת לצרכיו.

עיצוב החנות יכול לקדם תזונה בריאה והגנה על הסביבה. למשל, קידום קטגוריות מזון טרי ובריא כמו פירות וירקות. עבור הקמעונאי קטגוריה זו בזבזנית לכאורה בשטח מבחינת כמות הפריטים למטר, מצריכה כוח אדם רב למיון, העמסה, וניקיון שוטף. עם זאת, כשהיא מתוכננת ומעוצבת באופן מקצועי, היא יכולה להיות אטרקטיבית ורווחית גם בחנויות קטנות במרכזי הערים.

בול מרקט, קטגורית ירקות | עיצוב וביצוע: KOREN[ צילום: אביב קורט ]

דוגמה נוספת היא קידום מתחמי מכירה בתפזורת המפחיתים אריזות ובזבוז מזון. הצרכן בארץ, בשונה ממקומות אחרים בעולם, מורגל ברכישה בתפזורת של תוצרת חקלאית, תבלינים, פיצוחים וכו' אם כי תקופת הקורונה השפיעה לרעה על הנושא וגרמה לקמעונאים רבים לארוז מוצרים בשקיות וקופסאות פלסטיק, שלא לצורך. מכירה בתפזורת מאפשרת לצרכן לקנות כמות מדויקת לצרכיו, חוסכת אריזות, ומנטרלת תלות במותגים. על-מנת ליצור מתחם מכירת תפזורת מוצלח חשוב ליצור סביבת עבודה סופר-מקצועית המאפשרת תפעול קל, שמירה על ניקיון, אפשרות לשירות עצמי ו/או טעימות, יחד עם צמצום פחת ומניעת גניבות.

השקעה בקטיגוריות מתמחות

הסופרמרקט נתפס ככתובת העיקרית לקניית מזון וחומרי ניקוי. אך כשמדובר בהלבשה, קוסמטיקה, ואפילו מוצרי מזון ייחודיים כגון יינות, פיצוחים, גבינות ונקניקים, נדרש מאמץ מיוחד על מנת "לשכנע" את הצרכן לקנות גם אותם כחלק מקניית המזון בחנות, ולא להעדיף לרכוש אותם בחנות מתמחה שנתפסת לרב כמקצועית ובעלת מגוון מוצרים גדול יותר. איך הופכים קטגוריית הלבשה וכלי בית בסופרמרקט לאטרקטיבית ורווחית? משקיעים מאמץ בנראות שלה ויוצרים חווית קנייה ברמה של חנות מתמחה, תוך הקפדה על תאימות לאיכות המוצרים, רף המחיר שלהם וקהל היעד.
דוגמה לכך היא  העיצוב הייחודי לחנות המזון השבדי בסניפי רשת איקאה בישראל, שהותאם לקהל המקומי, בידל אותו מיתר החנות, והצליח לגרום ללקוחות שסיימו את מסע הקניה שלהם להסתקרן מספיק כדי לעבור במתחם ולהתנסות במוצרי המזון השבדי המוצעים בו.

איקאה, חנות מזון שבדי | עיצוב וביצוע: KOREN[ צילום: אביב קורט ]

הטמעת טכנולוגיות Re:Tech

תחום הקמעונאות עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית. סטרטאפים וחברות היי-טק (הרבה מהן ישראליות שפונות בעיקר לחו"ל) שוקדות על פיתוח טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות ייעודיות לסופרמרקטים ולקמעונאות מזון, חלק מהחברות משתפות פעולה עם קמעונאים מובילים בעולם.  הטמעת טכנולוגיות יכולה לקדם חנויות מסורתיות ולאפשר להן להתמודד מול הגידול באונליין, לעדכן ולשפר את חווית הלקוח, ולאפשר לקמעונאי לחסוך בעובדים ולשפר תהליכי רכש, תפעול וניהול מלאי. בין אלה ניתן למנות קופות עצמיות ותשלום אוטונומי, מערכות ניטור מדפים וניהול מלאי, טכנולוגיות ניווט והתמצאות, מערכות שילוט דיגיטליות, מתקני תצוגה משולבי מסכים, הנגשת מידע על מוצרים ומבצעים בדגש על פרסונליזציה, טכנולוגיות מציאות רבודה ועוד.

לשם בחינת רלבנטיות של טכנולוגיה לרשת או חנות ספציפית וביצוע הטמעה מוצלחת נדרשת הבנה עמוקה של לייאאוט החנות, מערך המכירה ואילוצי התפעול, התנהלות הקמעונאי וצוות העובדים, התנהגות והעדפות הלקוח, שיקולי נראות והתמצאות. לא פעם נדרשות התאמות בעיצוב ותכנון החנות, שינויים במערך התצוגה הקיים ותקשור נכון של הטכנולוגיה ללקוח ולצוות – בתהליכים אלו נוכל לסייע רבות לקמעונאי ולמפתחי הטכנולוגיות בהנגשת מידע, יעוץ מקצועי וליווי תהליך ההטמעה.
הכותב הוא בעלים ומנכ"ל KOREN (קורן פתרונות חזותיים) – חברה לעיצוב והקמת מתחמים מסחריים, סופרמרקטים, רשתות קמעונאיות וחנויות, המציעה שירות מלא לקמעונאי הכולל גיבוש קונספט ייחודי, פלנוגרמה, תכנון אדריכלי, עיצוב ותכנון מלאים של מערך המידוף והתצוגה, עיצוב וביצוע גרפי, ייצור, פיקוח והתקנה בשטח. החברה מתמחה ביצירת נקודות מכירה מתקדמות, בשיפור הביצועים העסקיים של רצפת המכירה (פדיון למטר), וביצירת חווית קנייה ייחודית.